צור קשר

מהם ה"דפוסים האפלים" של הקמעונאות הדיגיטלית - ואיך להימנע מהם

בעידן הדיגיטלי קניות מקוונות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, ומציעות נוחות ונגישות כמו שלא היו מעולם. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים להזמין מוצרים מכל רחבי העולם וליהנות מעולם חדש של אפשרויות. עם זאת, בתוך הנוף העצום של המסחר האלקטרוני מסתתר פן אפל – טקטיקות מטעות שנועדו לתמרן את המשתמשים לנקוט בפעולות המועילות למוכר על חשבון הצרכן. בסוף 2023 דווח כי יותר מ-40% מהצרכנים חוו השלכות כספיות לא מתוכננות בעקבות טקטיקות מהסוג הזה, לפי סקר של Dovetail.

בכתבה זו נתעמק בעולם "הדפוסים האפלים" שלעיתים קמעונאים משלבים באתר שלהם אפילו בתום לב, ונציע לכם אסטרטגיות חלופיות ואתיות יותר שיעזרו לכם למכור באופן חיובי שיטיב גם איתכם וגם עם הלקוחות.   

הבנת דפוסים אפלים של קמעונאות דיגיטלית: הונאה בשוק הדיגיטלי

דפוסים אפלים בשוק המסחר המקוון כוללים טקטיקות מטעות הלובשות צורות שונות, מבחירות עיצוביות שנועדו להערים על המשתמשים כך שיבצעו פעולות שאינן לטובתם, דרך פרסומות מטעות ועד ממשקי משתמש מבלבלים. כל הטקטיקות האלו מכוונות לניצול נקודות התורפה של הצרכנים למטרות רווח. למרות המודעות הגוברת, דפוסים אפלים ממשיכים להתרבות בנוף המסחר האלקטרוני. הם מהווים סיכון לצרכנים ויכולים לפגום משמעותית באמון הלקוחות.

דו"ח משנת 2019 של אוניברסיטת פרינסטון חשף כי 11% מתוך כמעט 11,000 אתרי קניות השתמשו בטקטיקות מטעות, המצביעות על השכיחות הנרחבת של דפוסים אלו בשוק הדיגיטלי. הן קמעונאים ידועים והן מותגים מתפתחים משתמשים בטקטיקות מהסוג הזה – ולעיתים קמעונאים לא מבינים עד הסוף עד כמה הטקטיקות האלו יכולות להיות פוגעניות עבור הצרכנים. הנה כמה דוגמאות שיבהירו למה אנחנו מתכוונים:

  • פיתיון והחלפה: טקטיקה זו מפתה את הצרכנים עם הצעות אטרקטיביות שמתחלפות ברגע שהצרכן מראה מעורבות. למשל, המחיר פתאום משתנה או תנאי הרכישה משתנים. דוגמה לכך היא למשל פרסומת המקדמת 60% הנחה על פריט, אך כאשר המשתמש לוחץ על הפרסומת הוא מגלה שהפריט נגמר ומקבל הצעה לפריט דומה ויקר יותר.
  • שיימינג: שימוש בהודעות מעוררות אשמה כדי לאלץ משתמשים לרכוש. למשל, כפתורים עם הכיתוב: "אני לא רוצה לחסוך כסף" או "אני לא אוהב עסקאות טובות" כדי להניע לקוחות לפעולה.
  • היררכיה כוזבת: אלמנטים עיצוביים שנועדו לדחוף את המשתמשים לבחור באפשרות המועדפת על הקמעונאי. לדוגמה, מתן בולטות ויזואלית לאפשרות "צור חשבון" לעומת "המשך כאורח".
  • הרשמה כפויה: דרישה מהמשתמשים ליצור חשבונות ולשתף מידע אישי שלא לצורך, מה שמפריע בחוויית הגלישה וחושף את המשתמשים לסיכוני פרטיות. לעיתים מותגים דורשים מהצרכנים לפתוח חשבון באתר רק על מנת להוסיף מוצרים לעגלה.
  • עלויות נסתרות: הסתרת עמלות או חיובים נוספים עד לשלבים האחרונים של התשלום, מה שמביא להטעיית המשתמשים. זוהי דרך נוספת להשתמש בוויזואליה כדי לתמרן משתמשים לבחירות מסוימות. הקמעונאי עשוי להוסיף פריטים לעגלת הקניות של לקוח מבלי להודיע לו על ידי סימון אוטומטי של תיבות בחירה מראש (כמו אריזת מתנה בתוספת תשלום). חלק מאתרי המסחר האלקטרוני אף מוסיפים עמלות "טיפול ואריזה" נסתרות בנוסף למשלוח.
  • קושי לבטל: כאשר קמעונאי מאפשר למשתמשים להירשם לשירות או לעשות מנוי בלחיצת כפתור פשוטה, אבל מקשה על המשתמשים לבטל את אותו שירות. למשל, דורש ממשתמשים להתקשר לשירות הלקוחות כדי לבטל את המנוי. 
  • העמדת פנים של דחיפות: טיימרים לספירה לאחור שנותנים לצרכנים תחושה שהעסקה תפוג ממש בקרוב, גם כשההצעה ממשיכה להיות בתוקף. 

Business management solutions - מערכת ERP לניהול העסק

מאבק בדפוסים אפלים: אסטרטגיות למסחר אלקטרוני אתי

בגלל השימוש הנרחב בטקטיקות הנ"ל, שהפכו לחלק טבעי מאתרי מסחר עד כי הקמעונאים עצמם לעיתים לא ערים לבעיה, על קמעונאים לנקוט באמצעים יזומים כדי להגן על הצרכנים ולשמור על יושרה בשוק הדיגיטלי. קבלו כמה אסטרטגיות שתוכלו ליישם באתר שלכם למאבק בדפוסים אלו:

  • שקיפות ובהירות: אמצו שפה פשוטה ותקשורת ברורה כדי להבטיח שהמשתמשים מבינים את האפשרויות שלהם ואת ההשלכות של פעולותיהם. הימנעו מניסוחים מניפולטיביים וממסרים מעורפלים שעלולים להטעות או לבלבל את הצרכנים.
  • הגנת הפרטיות: תעדפו את פרטיות המשתמש והגנת הנתונים על ידי הטמעת מדיניות פרטיות שקופה ומתן למשתמשים שליטה על המידע האישי שלהם. הימנעו מהגדרות פרטיות המוגדרות כברירת מחדל וממקסמות את איסוף הנתונים.
  • עיצוב ממוקד משתמש: עצבו ממשקי משתמש עם אמפתיה והתחשבות בחוויית משתמש, תוך מתן עדיפות לבהירות, פשטות וקלות שימוש. הימנעו מאלמנטים עיצוביים מטעים שכופים או מתמרנים משתמשים לפעולות לא רצויות.
  • שליטה ובקרה: אפשרו למשתמשים שליטה על האינטראקציות באתר, כולל היכולת להצטרף או לבטל את הסכמתם לתקשורת שיווקית ואיסוף נתונים. 
  • תהליכי ביטול יעילים: פשטו את תהליכי הביטול כך שיקלו על המשתמשים לבטל את הסכמתם ללא מכשולים מיותרים. 
  • ביקורת עצמאית: ערכו ביקורות סדירות של הערוצים הדיגיטליים שלכם כדי לזהות ולהפחית את הטקטיקות המזיקות ולהבטיח עמידה בסטנדרטים אתיים. 

לסיכום – העדיפו אתיות על פני מניפולטיביות 

דפוסים אפלים מהווים איום משמעותי על אמון הצרכנים והאמון בשוק הדיגיטלי, ופוגעים משמעותית בעקרונות של שקיפות, הוגנות ויושרה. על ידי אימוץ שיטות אתיות ותעדוף עיצוב ממוקד משתמש, קמעונאים יכולים להתבלט כאמפתיים וכדוגלים במסחר אלקטרוני אתי. אם תנקטו בטקטיקות אתיות יותר, תוכלו להרוויח בגדול את אמון המשתמשים ונאמנותם לטווח הארוך! 

אם עניין אתכם לקרוא על "הדפוסים האפלים" בקמעונאות דיגיטלית אולי תתעניינו לקרוא על – 

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI
בודק...