צור קשר

התהליך ההפוך: חנויות אונליין שפותחות חניות פיזיות, ולמה זה קורה יותר ויותר לאחרונה

בעולם שכולו דיגיטלי (ורק הופך ליותר כזה מיום ליום) ההחלטה לפתוח חנות פיזית עשויה להיראות מנוגדת לאינטואיציה. ובכל זאת, יש מספר גדל והולך של מותגים ובעלי חנויות אינטרנטיות שמחליטים לפתוח חנות פיזית כדי להעמיק את הקשרים עם הלקוחות. השינוי האסטרטגי הזה משקף הבנה רחבה יותר של היתרונות הייחודיים שמציעות חנויות פיזיות מעבר למכירה בלבד.

מהם היתרונות האלה? בואו נצלול עמוק יותר לאחד התהליכים המפתיעים אך המרתקים של השנים האחרונות. 

היתרונות האסטרטגיים של קמעונאות פיזית

הקמת חנות פיזית יכולה להיות בחירה חכמה עבור מותגים מסוימים, ולתפקד כפרסומת קבועה ומוחשית למותג. חנויות פיזיות פועלות כערוץ שיווקי ומשפרות את נראות המותג, את המודעות למותג ואת מעורבות הלקוחות. החנות מציעה חוויה עשירה יותר מפלטפורמות מקוונות, ומאפשרת לצרכנים לראות את המוצרים בעיניים, למשש אותם ולטעום אותם (כתלות במוצר, כמובן). חוויה זו היא חשובה מאין כמוה לבניית קשרי לקוחות מתמשכים, והחנות יוצרת מרחב של אינטראקציות משמעותיות עם הלקוחות ומספקת חוויית רכישה ייחודית בזכות העיצוב והאווירה, חוויה שיכולה להשלים את זאת של אתר האינטרנט.

חנויות פיזיות פותרות גם אתגרים לוגיסטיים הקשורים לקניות מקוונות. כשנותנים מקום ללקוחות להתנסות במוצרים באופן אישי, מותגים יכולים להפחית משמעותית את שיעורי ההחזרות – בעיה מרכזית בקמעונאות מקוונת, עם החזרות של כ-200 מיליארד דולר בשנה. רכישה בחנות מסייעת גם בבעיות הקשורות למידות, תפיסת איכות והרצון לסיפוק מיידי.

לחנות פיזית יש גם יתרון משמעותי נוסף – היתרון הרב-ערוצי. השקעה בחנויות קמעונאיות פיזיות מאפשרת למותגים לספק חוויות בכל הערוצים, מגמה שהופכת חשובה יותר ויותר. גישה זו לא רק משפרת את חווית הלקוח אלא גם מספקת יתרון תחרותי על ידי ניצול מגמות חמות כמו הזמנה באתר ואיסוף בחנות. 

גם מחקר של חברת Forrester מצביע על כך שחנויות פיזיות תופסות וימשיכו לתפוס נתח משמעותי מהמכירות הקמעונאיות, כאשר 72% מכלל המכירות הקמעונאיות בארה"ב עד שנת 2028 צפויות להתרחש בחנויות פיזיות. בנוסף, צרכנים מדור ה-Z מעדיפים לקנות בחנויות פיזיות מאשר באינטרנט, מה שמדגיש את הביקוש המתמשך ואת הרלוונטיות של קמעונאות פיזית. 

להדליק את האור - החשיבות של תאורה נכונה בחנות - מערכת ERP לניהול העסק

מותגי אופנה הם אלו שמובילים את הטרנד

מותגי אופנה הם דוגמה מצוינת להשקעה המחודשת בחנויות פיזיות. מותג ההנעלה האמריקאי דולצ'ה ויטה, למשל, הרחיב לאחרונה את הנוכחות הקמעונאית שלו – המותג פתח את חנות הדגל שלו בעיר ניו יורק באפריל 2023 ומאז פתח שלוש חנויות נוספות. זה קרה כיוון שבמותג ראו ביקוש הולך וגובר לחוויות מותאמות אישית שמתרחבות מעבר לאתר האינטרנט, והבינו שהחנויות הפיזיות עונות על הצורך בחוויית מותג ייחודית, זאת נוסף על הנוחות של קניות מקוונות. 

באופן דומה, גם המותג סקימס, מותג הבגדים הפופולרי של קים קרדשיאן, פתח את החנות הראשונה שלו בוושינגטון הבירה ביוני 2024. קבוצת האופנה האהובה Revolve עשתה גם היא את כניסת הבכורה שלה לקמעונאות פיזית עם חנות חדשה בקולורדו, המציגה את קולקציות היוקרה שלה. כך גם מותגים ישראלים שהחליטו לפתוח חנות פיזית לצד הנוכחות המקוונת שלהם, כמו החנות של רשת האופנה טרמינל X וכפי שעשה מותג האופנה איתי ברנדס. 

רוצים לבדוק את המים? נסו חנויות פופ-אפ

עד כאן זה אולי נשמע אידיאלי, אבל אסור לשכוח שפתיחת חנות פיזית כרוכה בהשקעה לא מבוטלת. העלות הממוצעת עבור שטחי השכרה היא לא קטנה, ונוסף לשכירות מותגים מוכרחים לקחת בחשבון גם הוצאות הקשורות לתפעול חנויות, השקעות בטכנולוגיה, כוח אדם ושירותים נוספים.

אם אתם מתלבטים האם לפתוח חנות פרונטלית אבל חוששים מהעלויות ומהצלחת החנות, דרך אחת לנסות את השטח היא עם חנות פופ-אפ, כלומר חנות שנפתחת לזמן קצר ומוגדר מראש. מותגים רבים בוחרים בחנויות פופ-אפ זמניות לפני שהם מתחייבים להשכרה ארוכת טווח. עם חנות פופ אפ תוכלו לבדוק את השטח, לראות האם יש ביקוש ולהכיר לראשונה את הלקוחות מקרוב ולא מבעד למסך. לאחר מכן תוכלו להחליט האם לעשות את הצעד האמיץ ולפתוח חנות פיזית ראשונה.

בשנים האחרונות חנויות מקוונות יוצאות מגבולות המסך גם באמצעות שיתופי פעולה. מותגים רבים מארחים אירועים ושותפויות בחנות כדי לטפח מעורבות קהילתית ועורכים סדנאות, הרצאות, אירועים והשקות, וכן מארחים פופ-אפים. תוכלו לנסות ולשתף פעולה עם מותג קיים המשלים את המותג שלכם. 

אסטרטגיה נוספת להפחתת עלויות היא מודל "אפס המלאי". זוהי גישה לניהול מלאי ואסטרטגיית שרשרת אספקה שמטרתה לשמור על מלאי קטן ככל האפשר מבלי להפריע ליעדים עסקיים כמו עמידה בזמני משלוח. היתרונות המרכזיים הם הפחתת הוצאות תפעוליות, חיסכון במקום והתייעלות של משאבי הצוות. 

המסקנה המרכזית: החנויות הפיזיות כאן כדי להישאר

על אף העלויות וההשקעה הכרוכות בכך, לחנויות פיזיות היכולת לשפר את אמינות המותג, לספק חוויות אישיות ללקוח ולעודד מעורבות מוגברת, תכונות שלחנויות מקוונות פשוט אין. מותגים שמשקיעים בשטחי קמעונאות פיזיים נהנים מהיתרונות היקרים מפז של אינטראקציה עם הלקוח, שיעורי החזרה מופחתים ואטרקטיביות גדולה יותר. 

advanced-floating-content-close-btn

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI