צור קשר

מהו מודל "אפס מלאי" (Zero Inventory) ולמי הוא מתאים?

מודל "אפס מלאי" הוא אסטרטגיה עסקית שמטרתה לשמור על מלאי מינימלי של מוצרים, ובמקרים מסוימים אף מלאי אפסי לחלוטין של סחורה. גישה זו מנוגדת לניהול מלאי מסורתי, שלעתים קרובות כרוך באחסון מלאי בכמויות גדולות כדי לענות על דרישת הלקוחות. 

מודל "אפס מלאי" הידוע גם כ"מלאי בדיוק בזמן" (Just in time, JIT), נועד להפחית עלויות, למזער בזבוז של מלאי ולשפר את היעילות התפעולית. במקום להחזיק עודף מלאי, חברות מזמינות מוצרים או חומרים רק כאשר יש ביקוש של לקוחות או צורך בייצור, תוך התאמה מדויקת בין ההיצע לביקוש.

איך פועל המודל?

מודל אפס מלאי מסתמך על תחזיות מדויקות, שרשראות אספקה ​​יעילות וקשרים קרובים עם ספקים כדי להבטיח שהמוצרים זמינים בעת הצורך מבלי להחזיק עודף מלאי במחסנים. המודל פועל לפי כמה עקרונות מרכזיים:

  1. חיזוי ביקוש: חיזוי ביקוש מדויק הוא הכרחי ליישום המודל. עסקים צריכים לחזות מתי וכמה מלאי יידרש כדי לענות על צרכי הלקוחות. ניתוחים מתקדמים ותובנות הנובעות מנתונים משמשים לעתים קרובות כדי לחזות את הביקוש ולמנוע הזמנת יתר. 
  2. ניהול שרשרת אספקה ​​יעילה: שרשרת אספקה ​​יעילה היא חיונית למודל זה. חברות חייבות לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ספקים כדי להבטיח שניתן יהיה לספק חומרים ומוצרים במהירות. זה כרוך לעתים קרובות בהקמת בשמירה על תקשורת חזקה עם הספקים.
  3. שילוב טכנולוגיה: טכנולוגיות כמו מערכת ERP, תוכנות לניהול מלאי וניתוח נתונים בזמן אמת ממלאות תפקיד משמעותי בניהול המודל. כלים אלה מסייעים לנטר את רמות המלאי, לעקוב אחר הזמנות ולחזות את הביקוש, ומאפשרים לעסקים להגיב במהירות לתנאי השוק המשתנים.
  4. קשרי ספקים: בניית קשרים חזקים ואמינים עם ספקים היא המפתח להצלחתה של האסטרטגיה. על הספקים להיות גמישים ובעלי יכולת לספק את המוצרים הדרושים בהתראה קצרה.

למי מודל "אפס מלאי" מתאים?

מודל זה יכול להתאים לעסקים קמעונאיים שבהם הפחתת עלויות, שיפור הזריזות והיענות מהירה לביקוש הם חיוניים במיוחד. הנה כמה דוגמאות כאלה:

  • חנויות מסחר אלקטרוני בשיטת דרופשיפינג: בשיטה זו המוצרים נשלחים ישירות מהספקים ללקוחות, מה שמבטל את הצורך במחסן ומאפשר לקמעונאים להציע מגוון רחב של מוצרים מבלי להחזיק במלאי.
  • ייצור על פי דרישה: פריטים כמו ביגוד, ספרים או עיצוב הבית שמיוצרים רק בהזמנה, מה שממזער בזבוז ועלויות מלאי.
  • מותגי אופנה מהירה: ייצור מלאי קטן של פריטים שעומד בקצב של מגמות האופנה המחלפות במהירות וגם שומר על תחושה אקסקלוסיבית. 
  • אלקטרוניקה בהזמנה מוקדמת: הזמנות מראש של מוצרי אלקטרוניקה (למשל האייפון החדש) מאפשרות למדוד את הביקוש לפני הזמנת האספקה.

היתרונות של מודל "אפס מלאי"

המודל לא רק מציע אמצעי לחיסכון בעלויות, אלא מייצג מעבר למודל עסקי זריז יותר וממוקד לקוח, מה שחשוב מאוד בעיקר בעולם הקמעונאי העכשווי. הנה כמה סיבות למה מדובר על מודל מוצלח:

  1. הפחתת עלויות: אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של המודל הוא הפחתת עלויות האחסנה, הכוללות הוצאות הקשורות לאחסון, ביטוח וניהול מלאי. ללא העלויות האלו, עסקים יכולים להקצות משאבים בצורה יעילה יותר, ולחסוך לא מעט. 
  2. הפחתת בזבוז: ניהול מלאי באופן המסורתי מוביל לרוב לעודף מלאי שעלול להתיישן, במיוחד בתעשיות שבהן מחזורי החיים של המוצר קצרים, כמו אלקטרוניקה או אופנה. מודל זה מפחית את הסיכון להחזקת מלאי מיושן או בלתי ניתן למכירה. גישה זו מתיישרת עם שיטות עסקיות ידידותיות לסביבה שדוגלות במזעור הפסולת. 
  3. שיפור ניהול תזרים המזומנים: על ידי אימוץ מודל זה, חברות יכולות לפנות מזומנים לתחומים אחרים, כמו מחקר ופיתוח, שיווק או התרחבות לשווקים חדשים.
  4. שיפור ההיענות לביקוש בשוק: מודל אפס מלאי מאפשר לעסקים להיות זריזים יותר ולהגיב במהרה לשינויים בביקוש בשוק. מכיוון שחברות אינן צריכות לדאוג לגבי פינוי מלאי קיים, הן יכולות להתאים במהירות את היצע המוצרים שלהן על סמך המגמות הנוכחיות והעדפות הלקוחות. גמישות זו חשובה במיוחד בתעשיות המאופיינות בשינויים מהירים בהתנהגות הצרכנים.
  5. התמקדות בבקרת איכות: עם אפס מלאי, חברות יכולות להתמקד יותר באיכות ולא בכמות. כשיש פחות מוצרים במחסן עסקים יכולים ליישם אמצעי בקרת איכות מחמירים יותר, כדי להבטיח שרק המוצרים הטובים ביותר יגיעו ללקוח. 

לצד היתרונות, חשוב להכיר גם את האתגרים שקמעונאים צריכים להתמודד איתם כדי להבטיח את הצלחת האסטרטגיה. האתגר הראשון הוא שהמודל משאיר מקום קטן לטעויות בשרשרת האספקה. שיבושים כמו עיכובים אצל הספקים, בעיות תחבורה או עליות ביקוש בלתי צפויות עלולים להוביל לחוסר במלאי, וכתוצאה מכך לאובדן מכירות וכן ללקוחות לא מרוצים. בנוסף, הצלחת המודל תלויה ביכולת לחזות במדויק את הביקוש. הערכה שגויה של הביקוש עלולה להוביל להגדלת עלויות וכן לפגוע בקשרים עם הלקוחות.

מודל אפס מלאי: מודל חדשני המתאים לעולם המהיר

מודל "אפס מלאי" הוא אסטרטגיה חשובה ורלוונטית שמתאימה לצרכים בעולם שמשתנה ללא הרף. כדאי לשקול את יישום המודל הזה בעיקר אם אתם מנהלים עסק קמעונאי שמחפש להתמקד בלקוח, להיות גמיש­­ ולהגיב במהירות. 

 

advanced-floating-content-close-btn

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI