צור קשר

מותג פרטי (Private Label): איך הוא מעצב מחדש את העולם הקמעונאי?

תופעת המותג הפרטי היא לא תופעה חדשה במיוחד (חשבו על המוצרים הממותגים של שופרסל, רמי לוי או סופר-פארם) אבל היא צברה תאוצה מרשימה בשנה האחרונה, כאשר יותר ויותר חנויות קמעונאיות החלו לייצר ולמכור קו מוצרים ממותגים משלהן.

את העלייה בפופולריות של המותג הפרטי ניתן לזקוף לזכות עליית מחירי המזון בשווקים ברחבי העולם, שהעלתה משמעותית את ההוצאות של משקי הבית ודרשה מהצרכנים להדק חגורות. על פי הדו"ח האחרון של איגוד יצרני המותגים הפרטיים (PLMA), סך המכירות של מוצרים במותג פרטי זינק ב-11% משנת 2021. רשת וולמארט האמריקאית דיווחה כי המכירות של מוצרי המותג הפרטי שלה הוכפלו ברבעון השני של השנה שעברה, כאשר רשת טרגט האהובה דיווחה כי מכירות המותג הפרטי שלה צמחו ב-18% בשנה.

למעשה, זו לא פעם ראשונה שניתן לראות צמיחה מסוג זה: נתונים היסטוריים מראים כי כאשר המצב הכלכלי נמצא בשפל, המותגים הפרטיים – הזולים יותר – מראים צמיחה, ואילו כאשר המצב הכלכלי מתחזק הצרכנים שבים למותגים המוכרים האהובים עליהם.

ובכל זאת, יכול להיות שהפעם המצב מעט שונה; ייתכן כי המגפה הייתה נקודת המפנה של המותגים הפרטיים. שלא כמו בעבר, מוצרי המותג הפרטי כבר לא נחשבים מוצרים באיכות ירודה יותר מאשר מותגים פופולריים. לא פעם נמצא את אותו המוצר בדיוק, עטוף באריזה של מותג פרטי וזול יותר ב-40% לפחות! מסיבה זו, יותר ויותר צרכנים מחפשים מותגים פרטיים. סקר שנערך בשנה שעברה על ידי איגוד תעשיית המזון מצא כי תשעה מתוך עשרה צרכנים שוקלים מותג פרטי בעת הקנייה שלהם. יותר ממחצית מהנסקרים טענו כי מותגים פרטיים משפיעים מאוד על החלטת הצריכה. 

לקמעונאיים יש סיבות נוספות למה להציע מותגים פרטיים ללקוחות שלהם: מוצרים פרטיים רווחיים יותר לקמעונאיים בכ-50% ממותגים מוכרים! אם אתם שוקלים להוסיף מותג פרטי לחנות שלכם, כדאי להכיר את היתרונות הרבים של הצעד המשמעותי הזה – אבל לא לשכוח לתת את הדעת גם לחסרונות. 

היתרונות המרכזיים של מותגים פרטיים

למותג פרטי יש כמה יתרונות שכדאי להכיר:

  • בעלות על הייצור

כקמעונאים בעלי מותג פרטי, אתם אלו שמזמינים את המוצרים ולכן יש לכם שליטה מלאה על הייצור ועל התוצאה הסופית. אתם אלו שבתקשורת עם היצרן ובעלי שליטה על העיצוב, החומרים והאיכות של המוצרים המוגמרים. 

  • שולי רווח

כאמור, מותגים פרטיים מיוצרים כדי למקסם את הרווח. בניגוד למותגים גדולים, אתם לא צריכים להשקיע במיתוג, בפרסום או בעמלת מתווך, ולכן בדרך כלל המוצרים האלו יהיו רווחיים יותר.

  • מענה מהיר וגמיש על צרכי הלקוחות 

כיוון ומותג פרטי הוא בדרך כלל קטן יותר מאשר מותגים עולמיים או ארציים, הוא מאפשר לכם להגיב בזריזות לשינויים הבלתי צפויים בשוק ולציפיות הלקוחות, מהר יותר מאשר המותג הגדול. 

  • מיתוג

כבעלים של המותג, אתם יכולים לשלוט באופן מלא על העיצוב והסגנון של המותג שלכם. כך תוכלו ליצור מותג מושך עבור הלקוחות שלכם. 

  • קו מוצרים מקיף

אם אתם בעלים של חנות קמעונאית בנושא ספציפי, תוכלו לייצר מוצרים משלימים בנישה שלכם, וכך לספק ללקוחות חנות בסגנון "One stop shop" ולוודא שכל הצרכים שלהם נענים במקום אחד.

חסרונות של מותגים פרטיים

כמו בכל דבר, יש גם מעט חסרונות שכדאי להכיר מראש:

  • תשלומים מראש

רוב היצרנים והספקים (במיוחד אם זו הפעם הראשונה שהקמעונאי יוצר איתם קשר) יבקשו תשלום מראש כדי להתחיל בתהליך. אם אתם בעלים של עסק קטן, זה עלול להיות מאתגר; עם זאת, כדאי לדעת שברגע שיש שותפות הדדית והמשכית, העלויות עשויות להיות מוזלות ונוחות יותר. 

  • הונאה

שיקול דעת מוטעה של היצרן או תנאים שלא צוינו כראוי בחוזה יכולים להוביל בסופו של דבר לשירות לקוי או אפילו להונאה. במיוחד אם אתם מתכוונים לייצר בחו"ל, חשוב לוודא שאתם יוצרים תקשורת עם ספקים אמינים. לחילופין, היעזרו באיש מקצוע שנמצא בחו"ל, שיפקח עין ויוודא שתהליך הייצור עובר חלק. 

  • נאמנות לקוחות

אחד האתגרים הגדולים בכל הנוגע למותג פרטי הוא התחרות עם המותגים הלאומיים או הבינלאומיים הגדולים, שמשקיעים לא מעט מאמצים שיווקיים בתדמית המותג שלהם, לפעמים במשך עשרות שנים. היתרון העיקרי של המותג הפרטי הוא המחיר, אך הוא לא תמיד יספיק ללקוח שנאמן למותג גדול ספציפי. 

  • תפיסה

לא משנה עד כמה המותג הפרטי שלכם איכותי ומצוין, ואפילו אם אותו יצרן מייצר גם את המותג שלכם וגם את המותג המוכר בארץ, מותגים פרטיים נתפסים בדרך כלל כמותגים גנריים, זולים ולא מספיק טובים. יידרש מכם מאמץ מסוים לשכנע את הלקוחות שהמותג הפרטי שלכם איכותי וראוי, וייתכן כי תצטרכו להשקיע בשיווק. 

מותג פרטי – כן או לא?

כפי שאפשר לראות, מותג פרטי מעצב מחדש את העולם הקמעונאי וכבר היום הוא שחקן חשוב ומשמעותי בעולם הקמעונאי. לצד היתרונות הרבים והחשובים שלו, יש לקחת בחשבון גם את החסרונות ולהיכנס בצעדים קטנים לתוך עולם האפשרויות הבלתי נגמרות של המותג הפרטי. נסו לחפש מוצר שבו יכול להיות לכם בידול תחרותי ברור, וליצור מותג פרטי שידבר בגובה העיניים של הלקוחות ויכבוש את ליבם. 

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI
בודק...