צור קשר

שימוש בניתוח נתונים לקבלת החלטות מושכלות בעולם הקמעונאי

שימוש בניתוח נתונים לקבלת החלטות מושכלות בעולם הקמעונאי

איסוף, עיבוד וניתוח נתונים הם חלק בלתי נפרד כמעט מכל תעשייה בעולם הטכנולוגי של היום, שבו מבינים את החשיבות העצומה של איסוף מידע רלוונטי. גם בעולם הקמעונאות, נתונים כמו התנהגות צרכנים, מגמות כלכליות ואופן אחסון המלאי יכולים לשפוך אור על מגמות חזקות בשוק הקמעונאי ולהוביל לקבלת החלטות ולבניית אסטרטגיות הרבה יותר חכמות כמעט בכל היבטי ניהול החנות. כיום, לקמעונאים יש כלי ניתוח נתונים רבי עוצמה שעומדים לרשותם ומאפשר להם לקבל תובנות משמעותיות. 

אם אתם לא בטוחים איך ניתוח נתונים יכול לעזור לכם, הנה כמה דרכים כיצד ניתוח נתונים יכול להוביל לקבלת החלטות מושכלות שיכולות לשנות לגמרי את הנוף העסקי של החנות שלכם. 

ניתוח התנהגות לקוחות

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של ניתוח נתונים בקמעונאות הוא היכולת לנתח את התנהגות הלקוחות. באמצעות איסוף וניתוח נתונים מנקודות מגע שונות כמו פלטפורמות מקוונות, אפליקציות לנייד ואינטראקציות בחנות, קמעונאים יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי העדפות לקוחות, דפוסי רכישה ודמוגרפיה. אם תשלבו טכניקות ניתוח מתקדמות כמו מודלים חזויים ופילוח, תוכלו לזהות באופן מדויק מגמות שונות ולצפות את צרכי הלקוחות. לדוגמה, ניתוח התנהגות רכישה בעבר יכול לעזור לקמעונאים להתאים הצעות מוצרים ומבצעים ללקוחות בודדים, להגדיל את הסיכוי להמרה ולטפח נאמנות לקוחות.

אופטימיזציה של מלאי

ניהול מלאי יעיל הוא קריטי להצלחה קמעונאית, וניתוח נתונים יכול למלא תפקיד מרכזי באופטימיזציה של רמות המלאי. על ידי ניתוח נתוני מכירות היסטוריים, מגמות עונתיות וגורמים חיצוניים כמו דפוסי מזג אוויר ומגמות כלכליות, קמעונאים יכולים לחזות את הביקוש בצורה מדויקת יותר ולהתאים את רמות המלאי בהתאם. בנוסף, כלי ניתוח מתקדמים יכולים לעזור לקמעונאים לזהות מלאי מיושן או כזה שלא ממש הולך לשום מקום, וכך להצביע על מוצרים שכדאי למכור במבצעים ממוקדים כדי לחסל מלאי מיותר. על ידי אופטימיזציה של רמות המלאי תוכלו להפחית את עלויות אחסון, למזער מלאי עודף ולשפר את הרווחיות הכוללת.

שיווק מותאם אישית

היום מה שלקוחות מחפשים יותר מכל אלו חוויות מותאמות אישית. קמפיינים שיווקיים גנריים כבר לא מספיקים כדי למשוך את תשומת הלב של הצרכנים, שהם כבר הרבה יותר מתוחכמים ומצפים לחווייה אישית. ניתוח נתונים מאפשר לקמעונאים ליצור אסטרטגיות שיווק ממוקדות ומותאמות במיוחד ללקוחות בודדים, וכך להגביר את נאמנות הלקוחות. אם תדעו למנף נתונים כמו היסטוריית רכישות, מידע דמוגרפי ואופי הגלישה באתר, תוכלו לפלח את בסיס הלקוחות שלכם וליצור מסרים שיווקיים רלוונטיים ובזמן מדויק. לדוגמה, קמעונאי יכול לשלוח המלצות מותאמות אישית על סמך רכישות קודמות או להציע הנחות על מוצרים שמתאימים לאינטרסים של הלקוח.

איך מקבלים החלטות מונעות נתונים? 

בעוד שהיתרונות של ניתוח נתונים בקמעונאות ברורים, יישום אסטרטגיה מוצלחת שמונעת על ידי נתונים דורש תכנון וביצוע קפדניים ולא ממש פשוטים. קבלו כמה טיפים לקמעונאים שמעוניינים להתחיל לרתום את הכוח של ניתוח נתונים:

  1. השקיעו בכלים הנכונים: בחרו כלי ניתוח ופלטפורמות שמתאימות למטרות וליעדים העסקיים שלכם. שקלו גורמים כמט קלות שימוש ויכולות אינטגרציה כדי להבטיח הטמעה ואימוץ חלקים ברחבי הארגון.
  2. איסוף נתונים רלוונטיים: זהו את נקודות הנתונים העיקריות הרלוונטיות ביותר לחנות שלכם, בין אם זה מכירות, אינטראקציות עם לקוחות או רמות מלאי, והטמיעו מערכות לאיסוף של נתונים אלו ממקורות מרובים.
  3. ניתוח ופירוש נתונים: השתמשו בטכניקות ניתוח מתקדמות כמו מודלים חזויים ופילוח כדי לחשוף תובנות חשובות שיכולות להביא לפעולה. פרשו את התוצאות בהקשר של היעדים העסקיים שלכם והשתמשו בהם לקבלת החלטות בכל רמות הארגון.
  4. טיפוח תרבות מונעת נתונים: עודדו תרבות של קבלת החלטות שמונעות מאיסוף וניתוח נתונים על ידי מתן הדרכה ומשאבים לעובדים, טיפוח שיתוף פעולה בין צוותים, והכרה ותגמול של יוזמות מונעות נתונים.
  5. מעקב והסתגלות: ניתוח נתונים אינו משהו שעושים פעם אחת וזהו, אלא תהליך מתמשך. עקבו באופן רציף אחר מדדי מפתח ומדדי ביצועים, והיו מוכן להתאים את האסטרטגיות שלכם בתגובה לתנאי השוק המשתנים ולהעדפות הלקוחות.

איסוף וניתוח נתונים ככלי מרכזי בעולם הקמעונאות העכשווי

חשוב לדעת שהיום הצלחה תלויה לא רק במוצרים המוצעים בחנות שלכם, טובים ומוצלחים ככל שיהיו, אלא גם באופן שבו אתם מבינים ומגיבים לצרכי הלקוחות. ניתוח נתונים התגלה ככלי מהותי עבור קמעונאים שמחפשים להישאר בחזית בנוף התחרותי של היום. מינוף נתונים המביאים לתובנות לגבי התנהגות לקוחות, ייעול ניהול המלאי ואספקת אסטרטגיות שיווק מותאמות אישית יכול להוביל קמעונאים לקבלת החלטות מושכלות שמניעות צמיחה ומשפרות את חווית הקנייה הכוללת. על ידי ביצוע הטיפים הנ"ל, תוכלו לנצל את מלוא הפוטנציאל של ניתוח נתונים ולמצב את עצמכם להצלחה ארוכת טווח בעולם הקמעונאי הדינמי.

 

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI
בודק...