צור קשר

9 מכשולים נפוצים בעולם הקמעונאות – ואיך להתגבר עליהם

בתור בעלים של עסק קמעונאי, אנחנו לא צריכים לספר לכם שאתם מתמודדים עם הרבה מכשולים ואתגרים – משינויים בהעדפות הצרכנים ועד לטכנולוגיה שמשתנה ללא הרף. כדי להישאר בשורה הראשונה בתעשייה התחרותית הזו נדרשים הסתגלות וניווט אסטרטגי.

בכתבה זו נציג 9 מהמכשולים הנפוצים ביותר בהם נתקלים קמעונאים, וננסה לספק גם כמה תובנות כיצד להתגבר עליהם ביעילות.

  1. שינוי בהתנהגות צרכנים

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בעולם הקמעונאות הוא השינויים התדירים בהתנהגות הצרכנים, שנובעים מסיבות רבות – ממגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, ועד העלייה הגדולה בפופולריות של המסחר האלקטרוני. מעבר להבנה של שינויים אלו, חשוב לדעת כיצד להגיב להם נכון ואיך להתאים את החוויה הקמעונאית שלכם במטרה להישאר רלוונטיים.

כדי להתגבר על המכשול הזה, קמעונאים חייבים להשקיע במחקרי שוק ובניתוח הדאטה כדי לקבל תובנות חכמות לגבי העדפות צרכנים ומגמות עתידיות. בנוסף, יצירת חוויות רכישה מרובות ערוצים (אומניצ'נל) המשלבות בצורה חלקה קניות מקוונות ולא מקוונות יכולה לעזור לקמעונאים לענות על הצרכים המתפתחים והמשתנים של הלקוחות.

  1. הפרעות בשרשרת האספקה

קמעונאים נתקלים לעתים קרובות בהפרעות בשרשרת האספקה שלהם שנובעות מסיבות שונות – בין אם מתחים גיאופוליטיים, אירועים בלתי צפויים כמו מגיפת הקורונה או מלחמה, ואפילו אסונות טבע. שיבושים אלו עלולים להוביל למחסור במלאי, לעיכוב באספקה ולהגדלת עלויות. כדי למתן את ההשפעה של שיבושים בשרשרת האספקה, ההמלצה היא לגוון את הספקים שלכם, ליצור קשרים חזקים עם ספקים, וליישם אסטרטגיות ניהול סיכונים חזקות.

  1. עלויות תפעול שנמצאות בעלייה מתמדת

קמעונאים מתמודדים עם לחץ קבוע מהעלייה בעלויות התפעול, כמו שכר דירה, שכר לעובדים ועלויות שירותים. בשוק שרק הופך תחרותי יותר ויותר, לקמעונאים החובה לייעל את הפעילות שלהם כדי לשפר את היעילות ולהפחית הוצאות. זה יכול לכלול אוטומציה של משימות שחוזרות על עצמן, הסתייעות במערכות חכמות לניהול החנות ו-POS, משא ומתן מחודש על הסכמי שכירות ושילוב יוזמות לחיסכון באנרגיה. בנוסף, השקעה בהכשרה ופיתוח של עובדים יכולה לשפר את הפרודוקטיביות ואת שירות הלקוחות, ובסופו של דבר להניע צמיחה בהכנסות.

כך תשתמשו נכון במערכת POS בעסק שלכם - מערכת ERP לניהול העסק

  1. תחרות עם ענקיות מסחר אלקטרוני

הדומיננטיות של ענקיות מסחר אלקטרוני כמו אמזון ועלי-אקספרס מציבה אתגר משמעותי עבור קמעונאים "מסורתיים". פלטפורמות מקוונות אלו מציעות נוחות, מבחר מוצרים נרחב ותמחור תחרותי, מה שמקשה על קמעונאים קטנים יותר להתחרות. עם זאת, תוכלו לבדל את עצמכם על ידי הצעת מוצרים ייחודיים, חוויות קניות מותאמות אישית ושירות לקוחות אישי ואיכותי.

  1. תחרות גבוהה בשוק המקומי 

אבל לא רק תחרות עם קמעונאיות גדולות בחו"ל היא קשה; גם התחרות בענף הקמעונאות בארץ יכולה להיות עזה. לכן, התמקדו בבניית זהות מותג חזקה, טיפוח נאמנות לקוחות באמצעות מועדוני לקוחות ושיווק מותאם אישית, וכן הציעו שירות לקוחות אישי כדי לבלוט על פני המתחרים. אגב, זה לא אומר שאתם צריכים לזנוח את הטכנולוגיה – אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות כמו צ'אטבוטים מונעי בינה מלאכותית לתמיכה בלקוחות יכול גם כן לעזור לכם להישאר תחרותיים בעידן הדיגיטלי.

  1. הסתגלות להתקדמות טכנולוגית

ובהמשך ישיר למשפט האחרון, קמעונאים חייבים להסתגל כל הזמן להתקדמות הטכנולוגית כדי להישאר תחרותיים. מבינה מלאכותית ולמידת מכונה ועד למציאות רבודה ומכשירי IoT, טכנולוגיות חדשות מציעות הזדמנויות לקמעונאים לשפר את חווית הלקוח ולייעל את התפעול. עם זאת, אימוץ טכנולוגיות חדשות דורש תכנון והשקעה קפדניים; עליכם לתעדף טכנולוגיות שמתאימות ליעדים העסקיים שלכם ומספקות יתרונות אמיתיים, בין אם זה שיפור ניהול המלאי, התאמה אישית של מאמצי השיווק או קופות חכמות לאופטימיזציה של תהליך התשלום.

  1. איומי סייבר

ומכאן למכשול הבא – פריצות אבטחה, שכן ההתקדמות הטכנולוגית מביאה איתה גם איומים טכנולוגיים. עם הדיגיטציה הגוברת של הפעילות הקמעונאית, איומי סייבר מהווים סיכון משמעותי לכם ולאמון הלקוחות. הפרות נתונים עלולות לגרום להפסדים כספיים, לפגיעה במוניטין ולהשלכות משפטיות. כדי להגן על העסק מפני איומי סייבר, קמעונאים צריכים להשקיע באמצעי אבטחת סייבר חזקים, כולל הצפנה, אימות דו-שלבי וביקורות אבטחה. הדרכת עובדים חיונית גם היא כדי להעלות את המודעות להונאות פישינג ואיומי סייבר אחרים.

  1. שינוי דמוגרפי

שינויים בדמוגרפיה, כמו הזדקנות האוכלוסייה או שינויים גדולים בדפוסי הקניה באזור החנות, יכולים להשפיע על הביקוש של הצרכנים. הישארו במודעות לשינויים הדמוגרפיים באמצעות ניתוח דמוגרפי והתאימו את אסטרטגיות השיווק והיצע המוצרים שלכם בהתאם.

  1. תנודות עונתיות

תנודות עונתיות בביקוש יכולות להשפיע על המכירות ועל ניהול המלאי. למשל, נוכל להניח שיהיה ביקוש גבוה למטריות בחורף ולמקדם הגנה בקיץ, אבל לא תמיד החיזוי כל-כך ברור כמו בדוגמה הזאת. לכן, תכננו מראש את היצע המלאי שלכם על ידי ניתוח נתוני מכירות היסטוריים ולאחר מכן ביצוע אופטימיזציה של רמות המלאי. כדי לנצל את תקופות השיא, הציעו מבצעים עונתיים.

מכשולים תמיד יהיו – וצריך לדעת כיצד לגבור עליהם כדי להישאר תחרותיים!

ניווט באתגרים העומדים בפני קמעונאים דורש שילוב של תכנון אסטרטגי, חדשנות ויכולת הסתגלות. על ידי הבנת התנהגות הצרכנים, אופטימיזציה של הפעילות העסקית שלכם ואימוץ טכנולוגיות חדשות, תוכלו להתגבר על מכשולים נפוצים ולפרוח בנוף הקמעונאי התחרותי של ימינו!

היכנסו לקריאה על – תוכנת ניהול עסק

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI
בודק...