צור קשר

הקורונה ולקחיה

 השיעורים החשובים ביותר שעולם הקמעונאות למד מהמגפה

קורונה קורונה, מי היה מאמין שהיא עדיין תהיה איתנו, כמעט שלוש שנים אחרי שהופיעה לראשונה בגבולות הארץ. עכשיו, כשאנחנו מתחילים את שנת 2022 ואין ספק שהיא עדיין כאן איתנו ומאוד רוצה להישאר, זה זמן טוב לסכם תקופה ארוכה ולחשוב מהם השיעורים החשובים ביותר שלמדנו מהמגפה, שאולי יעזרו לנו גם עכשיו, כשאנחנו נכנסים לעוד גל חדש ותוקפני. 

שיעור 1: הכוח אצל הצרכן

כשהמגפה נחתה עלינו לראשונה, צרכנים התחילו לחשוב מחדש על החיים שלהם וכן גם על הרכישות שלהם, וקמעונאים ניסו בכל כוחם לנסות ולעמוד בקצב הדרישות המשתנות של הצרכנים. נראו שינויים נרחבים בסוג המוצרים הנרכשים כאשר קטגוריות מפתיעות נסקו למעלה בעוד קטגוריות אחרות התרסקו, ונראו שינויים גם בדרכי הרכישה ובאופן המשלוח שהצרכן חיפש. באופן כללי, כל התנהגות הצרכן עברה שינוי דרסטי, שנבע מהשינויים והמגבלות שהמגפה כפתה עלינו. 

קמעונאים חכמים תמיד ידעו שהכוח הוא אצל הצרכן, אבל המגפה הוכיחה את זה מעבר לכל ספק, ושינתה את הפרספקטיבה של הקמעונאי בדרך ההתייחסות שלו לצרכן. יותר ויותר קמעונאיים ביקשו פידבקים מלקוחות על מוצרים ושירותים, שיתפו אותם בעיצוב המותג, לקחו בחשבון את השינויים המתמידים בהתנהגות ובצרכי הלקוח ושמו אותם בראש סדר העדיפויות ובראש עיצוב האסטרטגיה שלהם. קמעונאים שעשו זאת, הצליחו לשרוד ואף זכו לצמיחה נרחבת, לעומת נפילה חדה שחיכתה לקמעונאים שלא התייחסו לשינויים האלו ולא השכילו להבין כי הכוח בידיים של הצרכן.

שיעור 2: שרשרת האספקה כבר לא רלוונטית

המגפה הוכיחה לנו דבר אחד ברור: שרשרת האספקה המסורתית היא דבר עתיק ומיושן שצריך ללכת. מדובר על שרשרת ארכאית ומסיבית שפשוט לא מדברת לאקלים הנוכחי, וברגע שאחת החוליות שלה שבורות, היא מתקלקלת לגמרי. בזמן שקמעונאים מנסים לשרוד בצונאמי סוער של מגפה עולמית, הדרך להצליח היא לפשט ככל האפשר את שרשרת האספקה, וליצור שרשרת גמישה שמשתנה במהירות לפי צרכי הלקוחות. 

שיתופי פעולה חדשים, ערוצי ייצור מקוריים והסתייעות במספר גדול של ספקים שונים בארץ ובחו"ל הם רק חלק מהדרכים לנסות ולפשט את שרשרת האספקה הארכאית. מילות המפתח הן גמישות, הסתגלות ומהירות, והמגפה הוכיחה שמי שלא יצליח לפשט ולהפוך את שרשרת האספקה לזמינה יותר עבור הצרכן, יישאר מאחור. אין ספק ששרשרת אספקה כזו היא הרבה יותר מורכבת מאשר שרשרת לינארית ומסורתית, אך הגמישות תאפשר לעסקים לשרוד גם כאשר ישנם שיבושים נרחבים, והמגפה היא רק דוגמה אחת לשיבוש כזה. 

שיעור 3: הצורך בשימור עובדים טובים

עוד דבר שנלמד במגפה הוא הצורך בשינוי ביחס לעובדים. בשנה האחרונה נראתה עלייה בהתפטרות עובדים בעולם הקמעונאי וכן נראה אתגר משמעותי בגיוס עובדים, בעיקר בזמן שהמדינה איפשרה חל"ת ארוך כל כך. התייחסות אישית וחיובית לעובדים היא קריטית כדי לזכות בכשרונות הטובים בשוק, ומעסיקים חייבים לעשות מעל ומעבר כדי למשוך ולשמר את העובדים הטובים ביותר שלהם.

הדרישה הגבוהה לעובדים בעקבות פתיחת החנויות המחודשת הביאה למסקנה המתבקשת והחשובה כי מעסיקים צריכים להתייחס בצורה טובה יותר לעובדים שלהם, כולל הטבות, בונוסים ויחס אישי. עובדים מחפשים את היחס השוויוני, דרכים להתקדם ולהרגיש בעלי ערך, ורוצים לדעת שהדעות וההצעות שלהם נשמעות ומוערכות. כל אלו יכולים לשמור על העובדים נאמנים ומרוצים לאורך זמן, ולמנוע עזיבה של הכשרונות הטובים ביותר שלכם.

שיעור 4: צמצום מבחר המלאי 

קמעונאים למדו די מהר בתקופת המגפה כי צמצום מבחר המלאי והמוצרים יכול לסייע עם הרווח הגולמי. לכן, נעשה שינוי די מסיבי מהשפע הבלתי נדלה שאפיין את 2020, לשרשראות אספקה מצומצמות ומוגבלות ב-2021. קמעונאיות רבות צמצמו את מבחר המוצרים שלהן, והתמקדו במוצרים הטובים ביותר ולא במגוון עצום של מוצרים שהשוני ביניהם הוא קטן או לא מורגש. נכון, המבחר המצומצם אמנם סיפק פחות אפשרויות ללקוחות, אבל זה לא בהכרח גרם להם לא לרכוש, ולעתים אף עזר בהחלטת הרכישה.

שיעור 5: הצורך בהשקעה והסתגלות מהירה לטכנולוגיה מתקדמת

קמעונאים שהצליחו לשנות במהרה את המודל העסקי שלהם כדי לשרת לקוחות לפי צרכיהם החדשים הצליחו למזער את ההשפעה של הסגרים, החנויות הסגורות והריחוק החברתי המשמעותי בתחילת המגפה. תשתיות טכנולוגיות חדשות סיפקו ללקוחות אלטרנטיבות טובות לרכישה כמו רכישה אונליין ואיסוף בחנות או איסוף בלוקרים, אך אותן תשתיות דרשו מהקמעונאים להטמיע תמיכה נרחבת שמתבטאת גם בכוח אדם וגם בפן הטכנולוגי, זאת במטרה ליישם ולהוציא אל הפועל את השינויים האלה, ולעשות זאת במהירות.

קמעונאים שהצליחו ליישם במהירות את השינויים הטכנולוגיים, להטמיע את החידושים ולשלב אינטגרציה מלאה במערכות לאורך כל ערוצי המכירה, כולל שינויים טכנולוגיים הנוגעים לתכנון, לדאטה, לאי-קומרס, לניהול החנות ואף לשיווק ברשתות החברתיות, הצליחו להשתנות במהירות ולהציע מגוון שירותים שרלוונטיים לימי המגפה.

ללמוד מהשיעורים ולהחכים לקראת המשך המגפה ואתגריה

היינו רוצים להגיד שהמגפה כבר מאחורינו ולמדנו מה שלמדנו, אך למעשה המגפה ממש כאן איתנו, והשיעורים האלו חשובים מאוד כבר בימים אלו. אם כבר למדתם ויישמתם אותם זה מצוין, אך אם אתם עדיין מתגוששים ונאבקים מול המגפה, זה זמן טוב לנסות וליישם לפחות כמה מהשיעורים הנ"ל. ההצלחה הקמעונאית שלכם תלויה משמעותית בהסתגלות שלכם לשינויים האלו ובאפשרות שלכם ללמוד ולהשתנות כל הזמן כדי להמשיך קדימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום העיון נלמד את הנושאים הבאים:

  1. דוחות המשקפים את הרווחיות ברמה הלוגיסטית
  2. מערכת מלאי – דוחות בנושא תנועות פריט ויתרות פריט
    שווי מלאי והקמת הגדרות לשווי מלאי לפי ממוצע נע
    תעודות העברה ומהלך תיקון הקניות חשבונאית
  1. דוחות גביה ואובליגו ללקוח – הגדרת אובליגו ללקוחות בהקפה ודוחות גבייה
  2. Comax 2 go – אפליקציה לסוכני שטח – נלמד לבצע מגוון של פעולות:

                גישה ישירה לכרטיס לקוח וכל המידע בו

                שליחת הצעת מחיר ללקוח

                צפייה ביעדים שנתיים ללקוח

                הזמנות – צפייה בהזמנות קיימות

                קבלות – צפייה ושליפה של קבלות

                תעודות משלוח/ חשבונית מס

                תמיכה באובליגו (אובליגו שהוגדר ללקוח מראש)

                דיווחי פגישות אונליין

                צפייה בקטלוג מלא

5. Salas Tracker – אפליקציה למנהלים לצפיה בנתוני מכר של העסק:

נלמד לצפות בנתוני אמת של העסק

-מכירות לפי מחלקות/קבוצות/תאריכים ועוד

-מכירות היום לאומת אתמול

-התפלגות לפי שעות

-עובדים נוכחים (במידה ועובדים עם דיווח נוכות בקומקס)

-נתוני תמחור לפי פריט

-נתונים רב חברתי

-מכירות מצטברות

6.  comax shelf – אפליקציה לניהול המדף בעסק:

נלמד לבצע את הפעולות הבאות:

  • סריקת המוצר בטלפון / חיפוש קוד מוצר
  • בדיקת מחיר למוצר מכל מקום בחנות
  • קבלת מלוא הנתונים עבור המוצר : מחיר ספק, מחיר קופה, יתרת מלאי , מלאי מינימום ומקסימום כולל תמונה
  • ביצוע המלצת רכש למערכת קומקס
  • תפריט תמחור – למורשים בלבד – ניתן לקבוע מחיר למוצר ישירות מהמדף
  • תפריט החזרה לספק – מימוש שוברי זיכוי ללקוח
  • הפקת תעודת החזר לספק מכל מקום בחנות עם שליחה להדפסה
  • תעודת החזר כוללת צילום השובר ותיוקו דרך האפליקצייה
  • מסך מערכת קומקס – ניתן לעדכן או לאשר את המלצת הרכש שנוצרה באפליקצייה דרך מאגר ההמלצות
  • הפיכת המלצת רכש להזמנת ספק ושליחה במייל/ פקס / EDI
בודק...